САМОСТВЕРДЖЕННЯ – В НАВЧАННІ ТА СПОРТІ
4 травня, 2010
Єліанд ГОЦУЄНКО, журналіст.
Cеред відокремлених підрозділів Університету «Україна» Луцький інститут розвитку людини посідає одне з чільних місць. Тут створено сприятливі умови для того, щоб студенти з особливими потребами мали змогу успішно поєднувати навчання із заняттями спортом. Сьогодні наш співрозмовник – керівник цього навчального закладу Роман КАРПЮК.
- Романе Петровичу, розмову, певно, доречно розпочати з передумов успіхів і досягнень?
- Університет «Україна» є єдиним у країні вищим навчальним закладом інтегрованого типу. Він відкритий для молоді з неоднаковим рівнем підготовки, стану здоров’я, створює умови для навчання людей із особливими потребами, здобуття ними вищої освіти, тим самим дозволяючи їм зайняти достойне місце в житті. Ідеї, закладені в основу унікального навчального закладу, дають вагомі плоди на багатьох напрямках. Особливо відчутні ці досягнення у сфері паралімпійського спорту.
Досить сказати, що під час цьогорічних паралімпійських ігор у Ванкувері студенти Університету «Україна» зробили вагомий внесок у досягнення Національної збірної України – зі здобутих українськими спортсменами 19 медалей на їх рахунку 6. Нагадаю, що паралімпійську збірну України у Ванкувері представляло 26 спортсменів. Рівень представництва і спортивних досягнень студентів Університету «Україна» в національній команді був безпрецедентно високим. Українські паралімпійці в загальному заліку стали п’ятими після Німеччини, Росії, Канади та Словаччини. На рахунку Волинської області, представленої вихованцями нашого інституту, – шість медалей (п’ять – срібних і одна – бронзова). Чотириразовою призеркою Ігор стала студентка нашого інституту Юлія Батенкова-Бауман, а Юрій Костюк виборов дві срібні медалі.
- Така концентрація спортивних досягнень світового рівня в окремо взятому навчальному закладі не може бути випадковою…
- Звичайно. Це, насамперед, результат багатогранної діяльності, яка послідовно і неухильно ведеться в Університеті «Україна» щодо створення інтегрованого суспільного середовища, формування толерантного ставлення і розуміння проблем людей із інвалідністю, створення для них сприятливих умов для самовизначення і самореалізації. Однією з особливостей навчання в Луцькому інституті є створення умов для навчання студентів із особливими потребами. Для цього, зокрема, організовано відділення реабілітаційного супроводу навчання. Персонал у складі лікаря, педагогів, психологів працює по таких напрямках: налагодження навчального процесу, що відповідає функціональним можливостям студентів, організація психологічної підтримки та соціальної допомоги. Суттєвим доповненням до такої системної роботи є організація постійної медико-реабілітаційної допомоги і залучення студентів-інвалідів до систематичних занять із адаптивного фізичного виховання та спорту.
- Залучення до фізкультури і спорту людей із особливими потребами має свою специфіку?
- Робиться все для того, щоб із самого початку навчання молоді люди з особливими потребами отримали належну допомогу та підтримку і мали зможливість, зважаючи на стан здоров’я, зайнятися реалізацією свого потенціалу, в тому числі й у спорті. При вступі до інституту та протягом навчання у ньому (двічі-тричі за рік) студенти з особливими потребами проходять медичну діагностику, під час якої визначається функціональний стан і рівень працездатності, у відповідності з чим надаються відповідні рекомендації. На їх основі наші вихованці залучаються до систематичних занять із адаптивного фізичного виховання та спорту. Заняття, спрямовані на поліпшення здоров’я, у таких групах відбуваються двічі на тиждень. Там також ведеться відбір і підготовка студентів до змагань різного рівня. Без створення такої системи для підтримки студентів-інвалідів, розвитку фізкультури і спорту серед них отримання результатів світового рівня було б, звісно, неможливим.
- Наскільки я розумію, відділення реабілітації забезпечує не лише участь студентів-інвалідів у спорті?
- Реабілітаційний супровід навчання не обмежується створенням відповідних умов для студентів із особливими потребами. Важлива роль відведена і таким супроводжуючим чинникам, як готовність громадськості до сприйняття інвалідів як повноцінних членів суспільства і здійснення державної політики щодо впровадження інтегрованого навчання. З цією метою працівники відділення реабілітації співпрацюють із місцевим Центром зайнятості, обласним Фондом захисту інвалідів та Асоціацією дітей-інвалідів «Особлива дитина», обласним Центром реабілітації інвалідів з дитинства «Джерело життя», дошкільними і загальноосвітніми закладами компенсуючого типу для дітей із особливими потребами. Важливою умовою залучення студентів-інвалідів до систематичних занять із адаптивного фізичного виховання та спорту є співпраця з Центром інвалідного спорту Волині «Інваспорт». Результатом такої співпраці стали багаторазові перемоги команди нашого інституту на Всеукраїнських іграх «Сяйво надій», які проходять у Національному центрі паралімпійської та дефолімпійської підготовки та реабілітації в Євпаторії. У цих змаганнях чотири роки поспіль наші студенти стають призерами. Щорічно проводяться «Рекреаційні ігри Волині», наші спортсмени – їх постійні учасники.
- Луцькі спортсмени прославили свій край, певно, не лише у Ванкувері?
- Нині в нашому інституті навчаються члени збірних команд України з різних видів спорту, переможці та призери всеукраїнських та міжнародних змагань. Серед них є чемпіони та призери паралімпійських та дефлімпійських ігор. Призерів змагань у Ванкувері я вже назвав. Додам лише, що Юлія Батенкова-Бауман (тренер В.П. Сторожук) за видатні спортивні досягнення нагороджена Орденом княгині Ольги ІІ та ІІІ ступенів, а Юрій Костюк (тренер Ю.В. Тимофєєв) – орденом за заслуги ІІ і ІІІ ступенів. Список переможців і призерів змагань найвищого рівня можна продовжити. Анатолій Шевчук – чемпіон Паралімпійських ігор з футболу – нагороджений орденом «За заслуги» ІІ і ІІІ ступенів. Юлія Солярук – чемпіонка Дефлімпійських ігор з волейболу – нагороджена Орденом княгині Ольги ІІІ ступеню. Олександр Колодій – призер чемпіонатів Європи та чемпіон дефлімпійських ігор – нагороджений орденом «За мужність» (тренери О.В. Платонов, В.В. Свереда). Ігор Литвиненко – призер паралімпійських ігор і чемпіон Європи з футболу – нагороджений орденом «За заслуги» ІІІ ступеню. Значний внесок у розвиток паралімпійського спорту також наших вихованців – Світлани Гедіан, Максима Бондаренка, Анатолія Медведюка, Володимира Пустельника, Олександра Слюсаріва, Андрія Прищепи. Зазначу також, що нашого студента, чемпіона літніх Дефлімпійських ігор Олександра Колодія торік було визнано в області «Людиною року» в спортивній номінації.
Із результатів, які маємо, можна зробити висновки, що ідеї, закладені під час створення Університету «Україна» та його відокремлених підрозділів, дають вагому віддачу. І вона буде зростати в міру примноження зусиль як викладачів, тренерів і всього персоналу нашого інституту та університету в цілому, так і студентів.
Інтернет-видання «Трибуна України» ukrtribune.org.ua
автор: Єліанд ГОЦУЄНКО, журналіст
видання: Інтернет-видання "Трибуна України", час видання: 2010
адреса видання: ukrtribune.org.ua
04/05/2010
- Рубрики
- Усі
- Інтерв'ю з Президентом
- Інтерв'ю з проректорами
- Дистанційне навчання
- Науково-дослідна робота
- Про президента
- Про Університет
- Проблеми студентів із інвалідністю