Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» – це класичний, потужний вищий навчальний заклад, який налічує 35 філій по всій Україні, де навчаються близько 16 тис. студентів, у т .ч. 760 студентів із інвалідністю. А в цілому за 19 років існування університету педагогічним колективом випущено понад 10 тис. дипломованих фахівців, що мають інвалідність. Університет «Україна» – єдиний у країні вищий навчальний заклад, де створені всі умови для забезпечення навчального процесу студентів-інвалідів.
Маючи потужний інформаційний масив (сукупний бібліотечний фонд якого становить 633 914 примірників документів), бібліотека університету стала осередком інтегрованого забезпечення наукової, культурної та просвітницької діяльності. Діяльність бібліотеки набула різнопланового характеру, в якій основними напрямами роботи є національно-патріотичне і духовно-моральне виховання, розвиток краєзнавчого руху та популяризація внутрішнього туризму країни згідно зі «Стратегією національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки» [2].
Формування ціннісних орієнтирів у студентської молоді університету та учнівської молоді коледжу «Освіта» здійснювалось на прикладах творення власної держави, її соборності, боротьби українських козаків, учасників дисидентського руху.
В рамках роботи з краєзнавчого, туристичного та рекреаційного напряму бібліотека університету активно бере участь у проектно-практичній діяльності навчально-виховних підрозділів, проводить змістовні й актуальні університетські заходи, а саме:
- «Я для геніїв грядущих поле дикеє орав» – Франко-фест, присвячений 160-річчю з дня народження Івана Франка. Апогеєм фестивалю було урочисте літературно-мистецьке свято, почесним гостем був онук письменника Роланд Тарасович Франко. Колективом бібліотеки укладено збірку необлікованих документів, що поєднала творчі роботи студентів, присвячені І. Франку, і матеріали проведення фестивалю.
- «З Україною в серці», під час якого відбулась презентація багатотомного видання видатного діяча українського національного руху Левка Лук’яненка «Шлях до відродження».
- Презентація книги «Свічка на вітрі» заслуженого журналіста України, члена Національної Спілки письменників України Олександра Горобця. Учасники заходу були ознайомлені із книжково-ілюстративною виставкою «Україна моя: рідна і незнайома».
- Виставка-реквієм: «Україна: хроніка подій від Майдану до АТО», де представлені фото загиблих студентів Університету «Україна».
- Експозиція виставок-переглядів: «Україна – козацька держава» та «Українці – нація героїв». Актуалізувалась краєзнавча робота.
- Наукові читання: «Трипільська культура як джерело української духовності». В наукових тезах доповідачів була визначені такі дослідники трипільської культури, як Вікентій Хвойка, Олег-Кандиба Ольжич, Докія Гуменна. Вперше бібліотекою була представлена власна колекція мальованої кераміки: зразки різноманітних побутових виробів і фігурок, що відтворюють повсякденне й духовне життя трипільців.
- Культурно-мистецька акція «Вишиванка у моїй родині» в рамках роботи бібліоклубу “Світоч”, створеного з метою формування культурного і краєзнавчого світогляду учасників клубу, спрямування їх у творчо-пошукове русло через орієнтацію в цінностях сучасного світу. До діяльності клубу залучені студенти, випускники університету, в т. ч. і студенти із інвалідністю [3].
У рамках краєзнавчо-туристичного дослідження:
1) здійснили екскурсійну прогулянку (подорож) до Національного комплексу «Експоцентр України». Відвідали об’єкт Світової спадщини ЮНЕСКО Свято-Успенську Києво-Печерську лавру і ознайомилися зі стародавньою святинею християнського світу;
2) провели творчу зустріч із краєзнавцем і екскурсоводом Валерієм Лисенком «Від Михайлівської площі до Софії»;
3) відвідали фотовиставку «Дерев’яна сакральна архітектура Лівобережної України», що експонувалась у Державній науковій архітектурно-будівельній бібліотеці імені В.Г. Заболотного. Ознайомилися з унікальними світлинами 1920-30-х років Стефана Таранушенка, що виконані на багатометрових полотнах, та з фотороботами Володимира Бикова;
4) здійснили туристичну подорож до Свято-Покровської церкви у селі Пархомівка Володарського району, що в Київський області.
Пізнавальною була екскурсія до Національного природничого музею НАН України, де учасників екскурсії зацікавили побут стародавніх скіфів, культура Трипілля та Ольвії.
Незабутньою була туристична поїздка до м. Переяслава-Хмельницького, де екскурсійна прогулянка Національним історико-етнографічним заповідником для відвідувачів набула особливого сенсу в їхньому духовному світогляді та розширила краєзнавчі знання.
В рамках діяльності бібліотеки університету окрему увагу приділяємо інклюзивному туризму, що розвивається у напрямах роботи Центру «Інклюзивного реабілітаційно-соціального туризму», заснованого на базі кафедри менеджменту туризму.
Студенти з інвалідністю протягом року залучались до участі у бібліотечних заходах: літературних читаннях, творчому фестивалі, літературно-мистецькому святі. Виступали з рефератами, творчими роботами, виразно декламували вірші, отримували грамоти, разом із бібліотечними працівниками відвідували музеї. Щороку бібліотека бере участь в одному із засідань літературного клубу «Горлиця». Учасникам клубу, а саме особам з інвалідністю, була влаштована презентація книжкової виставки «Повір у себе».
До XVI Міжнародної науково-практичної конференції «Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції ООН про права інвалідів» була представлена виставка-перегляд: «Інклюзивне навчання: здобутки, досвід, перспективи» (74 док.), відбувся перегляд експозиції приватного музею з реконструкції Трипільської кераміки «Дивосвіт Трипілля» Людмили Смолякової [5].
Стало доброю традицією, за сприяння кафедри менеджменту туризму (завідувач кафедри Бєлоусова Н.В.), вивчати туристичні маршрути м. Києва та області. Бібліотечні працівники разом зі студентами з інвалідністю беруть участь у пізнавальних автобусних та пішохідних екскурсіях: «Княжий град Білгород», «Канівський круїз», «Голосіївське кільце монастирів», «Музей українського козацтва», «Музей фортифікації Києва» [4].
В роботі зі студентами-інвалідами ми дотримуємось головного принципу – забезпечення максимального рівня доступного середовища, щоб вони «мали доступ до таких культурних заходів чи послуг, як театри, музеї, кінотеатри, бібліотеки й туристичні послуги, а також найможливішою мірою мали доступ до пам’ятників і об’єктів, що мають національну і культурну значущість» [1].
Таким чином, бібліотека стала для студентів не лише місцем, де можна взяти книгу, а й місцем організованого туристичного дозвілля, що сприяє більш глибокому вивченню рідного краю та формуванню загальнолюдських цінностей.
Література
1. Конвенція про права осіб з інвалідністю. Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 61/106, прийнята на шістдесят першій сесії ГА ООН. – Київ, 2017. – 64 с.
2. Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки: указ Президента України; стратегія від 13.10.2015 р. №580 // Офіційний вісник Президента України: інформаційний бюлетень /Держ. управління справами. – Київ. – 2015. - №23 (329), 19жовтня 2015. – С. 19-24.
3. Географія: Посилити краєзнавчу складову!: Громадянсько-патріотичне виховання під час уроків / Ж. Сташко // Краєзнавство. Географія. Туризм, 2017. - № 16 (885). – С. 4-5.
4. Колесникова Н.П. Студенти. Університету «Україна» відвідали Шевченківські місця [Текст] / Н. П. Колесникова // Голос України. – 2017. - № 124 (6629). – С. 9.
5. Колесникова Н.П. Шляхами трипільського світу [Текст] / Н. П. Колесникова // Університет «Україна». – 2017. - № 5-6 (161-182). – С. 9.
Колесникова Н.П.,
Відкритий міжнародний університет
розвитку людини «Україна»
автор: Колесникова Н.П., Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна»
час видання: 2017
18/11/2017
- Рубрики
- Усі
- Дистанційне навчання
- Духовність
- Культура
- Наука
- Постаті
- Про президента
- Про Університет
- Проблеми освіти
- Проблеми студентів з інвалідністю
- Рідна мова
- Розвиток особистості
- Статті Президента
- Цінуймо, знаймо і любімо українське