Особливості законотворчої діяльності у сфері охорони здоров’я, соціального захисту та соціальної політики партійних фракцій Верховної Ради України VII скликання

Особливості законотворчої діяльності у сфері охорони здоровя, соціального захисту та соціальної політики партійних фракцій Верховної Ради України VII скликання

 

Олександр Вольф,

магістр соціальної роботи, аспірант кафедри

суспільно-політичних наук, глобалістики та

соціальних комунікацій Університету «Україна»,

голова правління БО «Асоціація паліативної та хоспісної допомоги» 

 

УДК 329.058.1

 

У статті вперше в Україні проаналізовано законотворчу діяльність фракцій у сфері охорони здоров’я та соціального захисту у Верховній Раді України VII скликання у період з грудня 2012 по вересень 2013 р. співвідносно до партійних програмних документів.

Ключові слова: парламентські вибори в Україні, партії в Україні, права пацієнта, права людини, евтаназія, гуманізація політики.

 

The paper analyzes the parliamentary activities of parties in the sphere of health and social care legislation in the period from December 2012 to Septermber 2013.  

Keywords: parliamentary elections in Ukraine, parties in Ukraine, patients' rights, human rights, euthanasia, humanization of policy.

 

В статье впервые в Украине проанализированы законотворческую деятельность фракций в сфере охраны здоровья и социальной защиты в ВР Украины VII созыва в период декабрь 2012 - сентябрь 2013 сообразно в партийные программных документов. 

Ключевые слова: парламентские выборы в Украине, партии в Украине, паллиативной и хосписной помощи, права пациента, права человека, эвтаназия, гуманизация политики.

 

Постановка проблеми. У жовтні 2012 р. в Україні відбулися шості за часів незалежності вибори до Верховної Ради України. Хоча й не всі з 87 партій, які взяли у них участь, стали парламентськими, подолавши 5-% бар’єр, але 5 партій увійшли до складу ВР України VII скликання: Партія регіонів; Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина»; «УДАР (Український Демократичний Альянс за Реформи) Віталія Кличка»; Комуністична партія України; Всеукраїнське об’єднання «Свобода». За них проголосували понад 18,99 млн. виборців, тобто понад 93,1 % усіх тих, хто має право голосу. Всі ці партії у своїх програмних документах звертали певну увагу на питання соціальної політики (у розрізі відношення до систем охорони здоров’я, соціального захисту та ін.). Якою ж мірою їх діяльність (12 грудня 2012 р. – 20 вересня 2013 р.) стала втілювати програмні положення? Про це можна судити по законопроектах, які вносилися на розгляд ВР України у розглядуваний період. Підкреслимо, що всі вони залишаються в статусі законопроектів й досі.

Актуальність дослідження. Результати даного дослідження можуть бути використані для удосконалення законодавчої бази в Україні.

Завдання статті полягає у аналізі законотворчої діяльності фракцій у сфері охорони здоров’я, соціального захисту та соціальної політики у ВР України VII скликання у період 12 грудня 2012 – 20 вересня 2013 р. співвідносно до партійних програмних документів.

Методологія. Під час проведення дослідження був використаний метод контент-аналізу законотворчої діяльності, опублікованої на офіційному веб-сайті Верховної ради України www.rada.gov.ua.

Викладення основного матеріалу. Партія регіонів обіцяла у програмі в кожній області відкрити перінатальний центр (а також переобладнати пологові будинки). «Люди з обмеженими можливостями будуть забезпечені необхідними лікуванням і засобами фізичної реабілітації. Онкологічні хворі, хворі на серцево-судинні захворювання, ВІЛ / СНІД, туберкульоз будуть на 100 % забезпечені ліками. Всі сільські райони будуть забезпечені сучасними амбулаторіями», – говориться в Програмі. У період з 12 грудня 2012 до 20 вересня 2013 р. Партією регіонів було подано такі законопроекти, які напряму й буквально торкаються виконання згаданих положень програми: Проект Закону про введення мораторію на ліквідацію та реорганізацію закладів охорони здоров'я (№ 2201, у другому читанні – спільно з фракцією ВО «Батьківщина», рекомендований ВР України Комітетом ВР України з питань охорони здоров’я розглядатися у другому читанні); Проект Закону про внесення зміни до підпункту 197.1.27 пункту 197.1 статті 197 Податкового кодексу України (щодо створення сприятливих умов для поліпшення забезпечення закладів охорони здоров'я та громадян доступними лікарськими засобами) (№ 2227, рекомендований ВР України Комітетом ВР України з питань податкової та митної політики до прийняття за основу); Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо збільшення видатків на утримання Державної установи «Національний інститут серцево-судинної хірургії імені М.М.Амосова Національної академії медичних наук України») (№ 2265а, пізніше відхилено та знято з розгляду); проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення виконання державних зобов’язань перед інвалідами України» (№ 2332а, опрацьовується у профільному комітеті).

Певною мірою спрямованим на реалізацію програми може бути Проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо створення умов для оптимізації мережі закладів і установ, які надають соціальні послуги) (№ 2516, за рекомендацією головного науково-експертного управління ВР України прийняття зваженого рішення щодо пропозицій проекту слід отримати відповідний висновок Кабінету Міністрів України); Про загальнообов'язкове державне медичне страхування (№ 2597-1, за рекомендацією головного науково-експертного управління ВР України законопроект потребує доопрацювання), а також проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо надання права пріоритету в русі автомобілям екстреної медичної допомоги)» (№ 2954, головним науково-експертним управлінням рекомендовано відхилити); Проект Закону про освіту осіб з обмеженими можливостями здоров'я (спеціальну освіту) (№ 2885, опрацьовується в профільному комітеті).

Також необхідно згадати наступні законодавчі ініціативи членів фракції: Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про основи соціального захисту бездомних осіб і безпритульних дітей» (щодо забезпечення прав бездомних громадян) (№ 2005а, Комітетом ВР України з питань соціальної політики та праці рекомендовано ВР України законопроект відхилити); Проект Закону про внесення змін до статті 9 Закону України «Про попереднє ув’язнення» (щодо права осіб, які утримуються у слідчих ізоляторах на короткочасні виїзди у зв’язку із смертю або тяжкою хворобою близького родича, що загрожує життю хворого) (2039а, опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про реабілітацію інвалідів в Україні» (щодо встановлення мінімального розміру деяких грошових компенсацій (№ 2096а, профільним комітетом рекомендовано прийняти за основу).

Велике значення у разі прийняття матиме законопроект Про внесення змін до Закону України «Про трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів людині» (щодо встановлення правовідносин, умов та порядку застосування трансплантації) (№ 2184а, опрацьовується в комітеті).

У напрямку посилення соціального захисту осіб з обмеженими можливостями є законопроекти про внесення змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (щодо права на освіту дітей, батьки яких є інвалідами 1 або 2 групи) (№ 2273а, профільним комітетом прийнято за основу), про внесення змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (щодо уповноважених представників всеукраїнських громадських організацій інвалідів) (2274а, профільним комітетом прийнято за основу) та Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення соціальних гарантій для молоді, інвалідів та інших малозахищених верств населення (№ 2259, головним науково-експертним управлінням ВР України рекомендовано доопрацювання законопроекту), а також законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» (щодо підвищення ролі держави у реалізації права інвалідів на працю) (№ 2852, у співпраці з представниками фракції «Батьківщини», за висновком головним науково-експертним управлінням ВР України доцільно відхилити).

Насамкінець згадаємо проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо уніфікації існуючих і встановлення додаткових соціальних гарантій для працівників культури, освіти та охорони здоров’я (№ 2392, профільним комітетом рекомендовано прийняти за основу).

Отже, члени ПР взяли участь у поданні 17 законопроектів, прямо та опосередковано спрямованих на виконання програмних обіцянок у сфері охорони здоров’я та соціального захисту; 4 з яких профільними комітетами рекомендовано прийняти за основу. Ще 3 законопроекти, які знаходяться на опрацюванні профільного комітету, подано спільно з членами фракції ВО «Батьківщина».

Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина», до речі, єдина серед аналізованих, у своїй передвиборній програмі обіцяє, що «права пацієнта на гарантоване безкоштовне медичне обслуговування будуть захищені Законом». Декларується також захист людей з особливими потребами, що буде здійснено в рамках програми «Безбар’єрна Україна». Ідеологічний Маніфест «Батьківщини» під назвою «Європейська Україна» декларує стратегічну мету партії – постійне вдосконалення справедливості в усіх її вимірах, досягнення високого рівня життя людей, повноправне членство України в Європейському Союзі, приведення всіх сфер суспільного життя у відповідність з європейськими стандартами. У розглядуваний період членами фракції ВО «Батьківщина» було внесено Проект закону «Про права пацієнтів» (№ 2438, знаходиться на розгляді профільного комітету). Окрім того, депутатами фракції, спільно з представником фракції ПР у ВР України, внесено Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України для збільшення доходів бюджету з метою виконання соціальних програм, у тому числі добудови Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» та інших дитячих закладів охорони здоров’я та спортивного розвитку (№ 3043), і тематично схожі з ним Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України для збільшення доходів бюджету з метою виконання соціальних програм, у тому числі добудови Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» та інших дитячих закладів охорони здоров'я та спортивного розвитку (№ 3044); Проект Закону про внесення змін до розділу IV «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України для збільшення доходів бюджету з метою виконання соціальних програм, у тому числі добудови Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» та інших дитячих закладів охорони здоров’я та спортивного розвитку (№ 3045). Всі три останні законопроекти наразі знаходяться на розгляді в профільному комітеті ВР України, а за висновком головного науково-експертного управління ВР України їх необхідно доопрацювати.

Членами фракції ВО «Батьківщина» було внесено наступні ініціативи. У сфері охорони здоров’я це проект Закону про внесення змін до статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» щодо неможливості скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров'я шляхом оптимізації чи реорганізації; Проект Закону про внесення змін до статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (щодо реорганізації закладів охорони здоров’я (1077, головним науково-експертним управлінням рекомендовано повернення на доопрацювання); Проект Закону про внесення змін до статті 16 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» щодо неможливості скорочення існуючої мережі закладів охорони здоров'я шляхом оптимізації чи реорганізації (№ 2727, опрацьовується у профільному комітеті). Подібним йому за завданням є проект Закону Про внесення змін до додатка № 3 до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо дитячої спеціалізованої лікарні) (2386а, опрацьовується в комітеті). Цікавими є Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо залучення місцевих громад та громадських організацій до вирішення питань оптимізації, реорганізації або ліквідації мережі державних і комунальних закладів охорони здоров'я (№ 2967, опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про внесення змін до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (щодо покращення якості надання медичних послуг) (№ 3064 опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про внесення змін до статті 45 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (щодо збереження лікарської таємниці) (№ 3058, опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо профілактичних заходів протидії розповсюдження ВІЛ) (№ 3072, опрацьовується в профільному комітеті).

У сфері захисту людей з особливими потребами розроблено наступні документи. Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» (щодо визначення розміру допомоги) (№ 1070, профільним комітетом рекомендовано прийняття за основу); Проект Закону про внесення змін до статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (щодо першочергового безоплатного забезпечення санаторно-курортним лікуванням інвалідів війн (№ 1086, спільно з членом фракції КПУ, профільним комітетом прийнято за основу); Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту осіб, які доглядають за дітьми-інвалідами та інвалідами І групи (№ 1095, профільним комітетом рекомендовано прийняти за основу); Проект Постанови про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення (№ 1096, профільним комітетом рекомендовано прийняти за основу);  Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо підвищення розміру соціальних стандартів і гарантій та відновлення соціального захисту громадян) (№ 1251, профільним комітетом рекомендовано відхилити законопроект); Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо спрощення адміністрування отримання податкових пільг підприємствами та організаціями, які засновані громадськими організаціями інвалідів (№ 2189, опрацьовується в комітеті) та про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення соціальної захищеності інвалідів в Україні (№ 2190, за висновком науково-експертного управління – необхідно направити на доопрацювання). На виконання відповідних положень партійних програмних документів спрямовані Проект Закону про внесення зміни до статті 3 Закону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам» щодо надбавки на догляд (№ 3018, опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи» (№ 3076, опрацьовується в профільному комітеті); Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо сприяння отриманню інформації про пільги та інші види соціального захисту (3083, опрацьовується в профільному комітеті).

Досить цікавими є законодавчі ініціативи щодо таких законопроектів: Про внесення змін до Закону України «Про соціальні послуги» (щодо соціальних гарантій осіб, що надають соціальні послуги) (№ 2451аза висновком науково-експертного управління – необхідно направити на доопрацювання); про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо введення мораторію на обмеження або припинення постачання електричної та теплової енергії установам охорони здоров'я та закладам освіти) (№ 2544, необхідне доопрацювання); про внесення змін до Закону України «Про дошкільну освіту» щодо доступності навчання для дітей з особливими освітніми потребами та дітей з інвалідністю (№ 2594а – розглядається в комітеті).

Нарешті, доцільно згадати досить цікаву законодавчу ініціативу, яка, у разі прийняття, матиме великий вплив на розвиток соціальної політики в Україні. Мається на увазі Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про державні лотереї в Україні» (щодо включення до закону статей, які передбачають принцип соціальної спрямованості державних лотерей, порядок використання коштів, отриманих від проведення державних лотерей та створення Громадської ради, яка контролюватиме діяльність операторів державних лотерей) (№ 3039, опрацьовується в профільному комітеті).

Особливо необхідно відзначити законодавчу діяльність члена фракції В.М.Сушкевича, яким подано 59 законопроектів, які знаходяться на різних стадіях опрацювання (в основному на розгляді у профільних комітетах) у сфері захисту людей з особливими потребами

Отже, фракції ВО «Батьківщина» активно працює над виконанням програми партії і подає 74 законопроекти (4 з них – спільно з представниками фракцій Партії регіонів і Комуністичної партії України), 4 з яких профільними комітетами рекомендовано прийняти за основу. Законодавчі ініціативи фракції відрізняються певним новаторством, особливо щодо вирішення завдання створення нових джерел наповнення державного бюджету для вирішення соціальних програм.

Мета Політичної партії «УДАР», згідно Програми – вивільнити громадянина з-під надмірної державної опіки і обмежити державне втручання в його життя. Вершиною державної піраміди повинен бути громадянин, а не чиновник. Згідно пріоритету V (Створення можливостей для гідного життя та розвитку усіх суспільних груп), держава має піклуватися і не скорочувати свої зобов’язання перед малозабезпеченими громадянами, людьми похилого віку чи будь-якими іншими соціально уразливими групами. В галузі охорони здоров’я пропонується надати громадянам альтернативу у виборі місця лікування. Пацієнт повинен мати свободу у виборі лікаря та лікувального закладу. Щоправда, саме це вже декларується і нині діючим «Законом про основи законодавства в охороні здоров’я» (ст.6). Пропонується запровадження в системі охорони здоров’я індикаторів і стандартів якості медичних послуг, яке, на думку розробників програми, значно покращить якість роботи медичних закладів та якість надання ними медичних послуг.

У спеціальному розділі програми – «Соціальна політика» низький рівень забезпечення літніх людей, а також несправедлива система пільг називаються однією з актуальних сучасних проблем і причин неадекватної соціальної політики. Однак, питання щодо людей з обмеженими можливостями (маються на увазі особи лише з обмеженими фізичними можливостями!) розглядаються лише в контексті їх працевлаштування.

Наступний розділ – «Реформи сфери охорони здоров’я» наводить перелік недоліків цієї сфери: «Недостатня якість медичних послуг, низька доступність медичної допомоги та неефективне використання бюджетних коштів у галузі, низький рівень розвитку профілактичної медицини. Незважаючи на те, що більшість передчасних смертей в Україні викликана захворюваннями, які можна було б попередити або вилікувати, українська система охорони здоров’я все ще залишається орієнтованою на невідкладну медичну допомогу та лікування епізодичних захворювань і не готова до роботи, спрямованої на подолання кризи смертності. У нашій державі немає досить ефективної ні державної, ні приватної медицини, що свідчить про необхідність термінового реформування галузі».

Провідною думкою цього розділу програми виступає питання здорового способу життя, його пропагування та поширення.

Цікавою є пропозиція створення однієї регіональної багатопрофільної лікарні інтенсивного лікування, яка, на думку розробників програмного документу, буде забезпечувати надання спеціалізованої медичної допомоги, а також усієї допомоги у регіоні.

Лейтмотивом Програми проходить питання розвитку людського капіталу та оздоровлення нації. Партією УДАР внесено поки що один проект законодавчого акту на тематику соціального захисту населення – Проект Закону про внесення змін до деяких законів України (щодо дотримання принципу соціальної справедливості в пенсійному забезпеченні) (№ 1236, прийнято за основу).

Отже, фракція «УДАРу», маючи найвичерпнішу передвиборчу програму, поки що не здійснює, порівняно з іншими фракціями, активних дій щодо реалізації її положень у сферах охорони здоров’я та соціальної політики.

Комуністична партія України у сфері охорони здоров’я та соціального захисту першорядного значення надає створенню системи надійних гарантій соціального страхування, соціального захисту материнства і дитинства, людей з обмеженими фізичними можливостями; державного захисту і підтримки дітей-інвалідів; державному захисту і підтримці дітей-інвалідів; радикальній зміні ставлення держави до розвитку соціальної сфери, особливо на селі, збереженню існуючої мережі державних і комунальних установ охорони здоров’я. Комуністичною партією України внесено такі проекти законів: Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо соціальних гарантій педагогічним, медичним і фармацевтичним працівникам, які працюють в сільській місцевості (№ 1061, профільним комітетом направлено законопроекту на доопрацювання); Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (щодо страхового стажу та умов виходу на пенсію) (№ 1063, профільним комітетом рекомендовано прийняття законопроекту за основу); вже згадуваний Проект Закону про внесення змін до статті 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (щодо першочергового безоплатного забезпечення санаторно-курортним лікуванням інвалідів війн (№ 1086, спільно з членом фракції ВО «Батьківщина», профільним комітетом прийнято за основу); Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (щодо соціального захисту учасників бойових дій та інвалідів війни ІІ та ІІІ груп періоду війни з Японією 1945 року, яким виповнилось 85 років і більше) (№ 1087, профільним комітетом рекомендовано прийняття законопроекту за основу). Спільно з фракцією ПР Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» (щодо повних кавалерів ордена «За заслуги» (№ 1239а, за висновком головного науково-експертного Управління може бути прийнятим за основу).

Отже фракція КПУ внесла 5 законопроектів у сфері соціального захисту, 4 з яких прийнято за основу.

Політична партія ВО «Свобода» у своїй програмі майже не торкається соціальних питань. Наголошуючи на подоланні демографічної кризи та підвищенні якості життя, партія планує встановити спеціальний податок на алкогольні напої, тютюнові вироби, генетично модифіковані продукти харчування. Отримані кошти спрямовувати на програми подолання соціальних хвороб (туберкульоз, онкологічні та серцево-судинні захворювання, діабет, ВІЛ/СНІД, венеричні захворювання, наркоманія). У вказаний період представники фракції партії ВО «Свобода» подали наступні документи: законопроект Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» (щодо спрямування доходів від підвищення акцизного податку на пиво на будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «ОХМАТДИТ») (№ 2875, у співавторстві з представниками фракцій ПР та Батьківщини, за висновком науково-експертного управління для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту слід отримати відповідний експертний висновок Уряду), що може свідчити про  звернення певної уваги до питання виконання програми. Також представниками фракції подавалися Проект Закону про посилення соціального захисту інвалідів в Україні (№ 2888, за висновком головного науково-експертного управління ВР України, розгляд законопроекту не вважається доцільним); Проект Закону про виконання рішень судів з питань соціального захисту громадян в Україні (№ 3035, опрацьовується в профільному комітеті). Зазначимо, що інноваційна ідея щодо встановлення спеціального податку на алкогольні напої, тютюнові вироби, генетично модифіковані продукти харчування була «використана» фракцією ВО «Батьківщина» при розробці та поданні законопроектів 3043-3045 (щодо збільшення доходів бюджету з метою виконання соціальних програм, у тому числі добудови Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» та інших дитячих закладів охорони здоров’я та спортивного розвитку). Також для забезпечення завдання подолання демографічної кризи та підвищення якості життя представниками фракції розроблені та подані законопроекти про внесення змін до статті 169 Податкового кодексу України щодо надання податкових соціальних пільг матерям, які народили та виховують дітей (№ 2091а, опрацьовується в комітеті), Про внесення змін до Закону України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» (щодо відновлення соціальної справедливості та наповнення бюджету Пенсійного фонду України) (№ 2868, за висновком головного науково-експертного управління ВР України потребує доопрацювання), та про внесення змін до Закону України «Про оздоровлення та відпочинок дітей» (щодо підвищення відповідальності державних органів) (№ 2869, за висновком профільного комітету потребує доопрацювання).

Також досить цікавим може вважатися про внесення змін до Закону України «Про реабілітацію жертв політичних репресій на Україні» (щодо соціального захисту жертв політичних репресій) (№ 2485а, за висновком головного науково-експертного управління ВР України потребує доопрацювання).

Отже, фракція ВО «Свобода» подала поки що 7 законопроекти для реалізації положень своєї програми у частині щодо соціального захисту та охорони здоров’я.

Отже, діяльність фракцій ВР України за 9 місяців засвідчила наступне:

  1. Чотири з п’ятьох фракцій звертають досить значну увагу на питання соціальної політики, охорони здоров’я, соціального захисту.
  2. У Батьківщини та КПУ – більш загальні програмні обіцянки, тому більша кількість законопроектів може бути зарахована в якості таких, які спрямовані на виконання програмних положень.
  3. Хоча й близько 10 законопроектів можуть невдовзі стати Законами України, переважна більшість документів знаходиться на доопрацюванні.
  4. Співавторами законопроектів можуть бути представники різних фракцій; так, представники фракції «Партії регіонів» подавали законопроекти у співавторстві з представниками «Батьківщини», а «Батьківщина» – спільно з фракцією КПУ.
  5. Досить цікавим є спостереження щодо відсутності спільних законодавчих ініціатив у сфері соціального захисту, охорони здоров’я, соціальної політики між представниками фракцій «ВО Свобода» та «УДАРу».
  6. Незважаючи на те, що у партії «УДАР» – одна з найбільш детальних програм, поки що представниками її фракції у ВР України не ведеться робота по втіленню положень розділів, що торкаються саме сфер охорони здоров’я та соціального захисту.

У 2014 р. має розпочатися президентська виборча кампанія і у нас є підстави вважати, що значне місце серед поданих до Верховної Ради України законопроектів будуть займати такі, що стосуються безпосередньо питань охорони здоров’я та соціального захисту населення, оскільки ці питання стосуються широких верств населення.

 

Джерело: Український науковий журнал

«ОСВІТА РЕГІОНУ. ПОЛІТОЛОГІЯ, ПСИХОЛОГІЯ, КОМУНІКАЦІЇ», 2013, № 4

автор: Олександр Вольф, магістр соціальної роботи, аспірант кафедри суспільно-політичних наук, глобалістики та соціальних комунікацій Університету «Україна», голова правління БО «Асоціація паліативної та хоспісної допомоги»

видання: Український науковий журнал «ОСВІТА РЕГІОНУ. ПОЛІТОЛОГІЯ, ПСИХОЛОГІЯ, КОМУНІКАЦІЇ», 2013, № 4, час видання: 2014

адреса видання: http://www.social-science.com.ua/


05/06/2014