Допомагаючи іншим, учимось і самі

Допомагаючи іншим, учимось і самі

 

У наш бурхливий, багатий на парадокси, непорозуміння, несподівані ситуації час дуже непросто вирішується чимало проблем. Серед них навіть такі, де здавалось би, все має бути чітким і передбачуваним. На жаль, по-цивілізованому, відповідально ми ще не навчилися діяти і жити. Не обходять труднощі, проблеми і мовну сферу. Очевидні речі утверджуються важко. Взяти хоча б функціонування державної мови. Мало хто заперечує її статус. Але послухаймо, як розмовляють чимало наших співвітчизників, як вони несвідомо і свідомо, а інколи навіть брутально ігнорують рідну материнську мову, безпідставно віддають перевагу мові сусідньої країни.

Вихід бачиться не в якихось заборонах, акціях чи у прагненні зробити жорсткішими заходи з боку владних чи освітянських структур, а в мудрих, зважених і водночас послідовних заходах, кроках із утвердження рідної мови. Звичайно, не на шкоду іншим мовам національних меншин.

Шлях до цього непростий. Один із них глибоке знання державної мови. Причому всіма верствами населення.

І треба тільки вітати кроки в цьому напрямку. Відрадно, що вони робляться на різних рівнях. Так, нещодавно в нашому університеті створено громадську приймальну "Українська мова в інформаційному суспільстві". Зроблено це спільно з Київською державною міською адміністрацією, за активної участі і сприяння начальника її управління Олександра Петика. Працює приймальня вже третій місяць.

Слово завідуючій кафедрою української мови та літератури університету Зінаїді Олександрівні Сергійчук.

Закономірно і зрозуміло, що громадська приймальня створена саме на базі нашої кафедри. Хто, як не філологи мають уболівати за долю державної мови?

Відповідне науково-студентське об'єднання налічує у своєму складі (поки що!) 12 осіб. Це студенти II,IІІ і IV курсів. Працює СННВП кожної суботи і вівторка з 10-ої до 18-ої години. В першій половині дня чергують студенти, у другій викладачі. Керує СННВП студентка IV курсу спеціальності "Українська мова та література" Тетяна Дідковська. Ведеться журнал, в якому обліковується робота, кількість і зміст звернень. Підготовлено вже відповідне Положення про громадське об'єднання.

Розуміючи, що навіть найкращі студенти, учасники СННВП, повинні, крім знань, володіти певною культурою спілкування, ми провели відповідні  бесіди.

Ви питаєте, чи знають про нас в університеті та за його межами? Так уже знають. Зокрема, були відповідні оголошення про початок роботи громадського об'єднання. Про це на одному із засідань виробничої наради університету розповіла декан факультету філології і масових комунікацій Н.В. Барна. Така ж розгорнута розповідь про громадську приймальню прозвучала в передачі Національної радіокомпанії. Перед слухачами виступили, крім нашого декана і мене, завідуючої кафедри, професор В.В. Шевченко, заступник декана факультету з наукової роботи Н.І. Головченко, викладач М.М. Цілина, студентка III курсу, майбутній український філолог Євдокія Нікітіна.

Про що нас питають, кого і як ми консультуємо, кому і що підказуємо? Як правило, телефонно уточнюють правильне написання окремих слів. Одного зі слухачів цікавило оформлення титульних сторінок рефератів, оформлення резюме. Наши автомобілісти просили розібратися з правописом окремих слів (термінів). Дехто звертався за допомогою уточнити переклад окремих слів із російської мови на українську і  навпаки.

Студенти, викладачі, котрі чергують у приймальні, звичайно не можуть обійтися без різного роду словників, посібників, енциклопедій. І вони є в достатній кількості. Причому в нашій факультетській бібліотеці, і в кабінеті української мови та літератури.

А щодо перспектив, то вони теж є. Йдеться про відкриття вже наступного року курсів ділової української мови (групи набирає міськдержадміністрація).

Тетяна Дідковська:

- Працювати в громадській приймальні почесно і відповідально. Студенти розуміють, що необхідно гарно знати мову, певною мірою передбачати можливі запитання. Крім того, маємо постійно вчитися високій культурі спілкування. Зокрема, бути чесними зі слухачами чи відвідувачами. Бувають випадки, коли, розглядаючи досить складний випадок правопису, слововживання, ми самі істотно поповнюємо свої знання. Отже, допомагаючи іншим, поглиблено вчимося самі.

Загалом робота у приймальні об'єднує студентів різних курсів, є гарною підготовкою до майбутньої професії. А щодо її важливості, то скажу одне: хіба є щось значиміше і благородніше, ніж захищати рідну мову, сприяти її утвердженню?

Наостанок скажемо: справа, за яку взялися на факультеті філології та масових комунікацій, заслуговує всілякого схвалення і підтримки. Адже це не голий заклик просто любити і захищати рідну мову, а реальні дії в цій дуже важливій для нашого суспільства справі.

 

Газета «Університет «Україна», №11-12, 2004

видання: Газета «Університет «Україна», №11-12, 2004, час видання: 2004


24/02/2010